ANGST

Det er ikke meningen at du skal fastholdes i din angst

Har du brug for hjælp til at blive guidet på den anden side af angsten, så er du sandsynligvis havnet på rette sted. Jeg guider dig igennem indtil du oplever at slippe angsten. Kan du forestille dig hvor let det bliver?

Hvad er angst?

For mig er det simpelt at forklare hvad angst er. Angst er kroppens reaktion på, at du afholder dig fra dine følelser. Jo mere følelserne presser på, jo mere undgår du at lytte til følelsernes budskab. Det kalder jeg for din forsvars handling og det udløser angst. Den viser sig i utallige udgaver.

Din bedste ven

Angsten er din bedste ven, men det føles bestemt ikke sådan, når den er aktiv. Du opdager først dens positive hensigt, når du har forstået at kommunikere med den.

Angsten presser dig med ubehag, indtil du begynder at reagere på det budskab den har til dig. Den ønsker at du skal opdage hvor du har lavet en skæv ændring af dine overbevisninger. Tidligere var de kærlige og nu er de blevet destruktive for dig. Den dag du overgiver dig, stopper op, forstår og udlever budskabet, så vil angstens besøgstid være forbi. Derfra kan du  leve mere frit og selvstændigt.

Tvangstanker

Dine tvangstanker er en form for dødsangst. Den er ofte styret af kontrol, skyld og selvbebrejdelser i forholdet til ting eller andre mennesker. Det opleves som at
tankerne ikke vil ”slippe dig.” Tvangstanker bygger på:


”Tankemylder eller tankestop”. ”Forvrænget selvopfattelse”, ”Forventninger til mig selv”.”Tankemylder eller tankestop”
”De dømmer eller ”jagter” mig”,  ”Mister kontrollen”
 ”Stærkt ønske om at gøre det godt”, ”Jeg vil være alene”
”Det skal gøres på en bestemt måde”, ”Jeg er forkert”,
”Mister struktur og mangler overblik”,  ”Mister fokus”
”De andre må ikke vide, hvordan jeg har det”, 
”Klappen går ned og hukommelses svigt opstår”, 
eller ”Forestillinger om andres forventninger til mig”  
Tvangshandlinger 
Du begynder at udføre tvangs handlinger i forsøget på at komme af med tvangstankerne. En stressende cirkel er i gang.
Tvangshandlinger viser sig:
”Sige et rim", ”Vaske hænder”, ”Må ikke røre gulvet” eller ”Faste ritualer og gøremål”

Kognitiv terapi
En behandlingsmetode for din angst

Kognitiv terapi er en del af din behandlingsmetode. Med kognitiv terapi kan du få behandling for din angst. Overordnet handler det om, at du er bange for at miste kontrollen. Det gør livet kompliceret, når tankerne er urealistiske, men opleves som realistiske. Der opstår et mismatch, og derfor er dine overbevisninger usammenhængende med den du er og det du tror på.
Fastholdelsen af angsten afholder dig fra, at få kontakt til “dit sande jeg.”
Kognitiv terapi er en metode hvor jeg guider dig ind til at undersøge angstens budskab. Derfra kan dine tanker, følelser og handlinger komme i harmoni med dine overbevisninger. Det sammenflettes til din kerne i e´n enhed. Du bliver trænet i at mærke din kerne, hvor det er rart at være.
Kognitiv terapi kan sjældent stå alene i forbindelse med behandling af angst. Jeg bruger derfor metoder som hypnose , kropsterapi og metakognitiv terapi til erkendelsesprocessen af, hvor du fastholder din angst og mistrivsel. Derfra guider jeg dig med de metoder, som jeg fornemmer bedst egnet, til at du formår at tage de valg, der skal træffes for at du kan ændre din angst til at leve et godt og frit liv.

OCD SYMPTOMER

Hvis du undgår behandling for dine tvangstanker og tvangshandlinger, kan det udmunde i OCD. Du bliver mere og mere begrænset i din færden. Det du ønsker dig i livet, bliver uoverskueligt og du bruger din energi på hvordan du kan overleve din dag, fremfor at have overskud og fokus på det du i virkeligheden fortjener at opleve i dit liv.

OCD BEHANDLING

OCD er en angstlidelse og det er derfor relevant og aktuelt at læse min side om angstlidelser.
For hvert skridt du tager i at slippe angsten, vil du opleve bedre tankemønstre samt mere hensigtsmæssige beslutninger. De gode oplevelser vil tage til med flere smil, hvor du ved hvordan du håndterer det du møder på din vej. Det får dig til at slappe af, når det er let at være dig.

Hvordan viser angsten sig?

Der er masser af måder hvorpå angsten kan vise sig. Her kan du se nogle reaktioner på angsten:
”Tør I munden”
”Hjertebanken”, ”Trykken i maven”

“Svedige håndflader”, ”Hovedpine”, “Søvnbesvær”
“Muskelspændinger”, ”Rastløshed”, ”Opkastning” 
"Vejrtrækningsbesvær”, ”Irritation”, ”Bekymring”, 
”Anspændthed og ubehag”, ”Rødmen” , “Svimmelhed” eller ”Ryster”

 Angsten melder sig med lidelser:

Jeg tror på, at vi alle har oplevet angst symptomer. Problemet opstår når symptomerne bliver vedvarende og tiltagende i sin kraft, på en måde så angsten tager styringen over dit liv. Her kan du læse nogle typiske former angst lidelser:
Præstations angst - Bange for ikke at kunne præstere
Panikangst - Pludselige og voldsomme angst reaktioner
Prosttraumatisk reaktion - Angst forårsaget af en traumatisk oplevelse
Sygdomsangst - Overopmærksomhed på sygdomssymptomer
Enkeltfobi  - Bange for en enkelt type ting, en aktivitet eller et dyr
Socialangst - Kan ikke være mig selv i samvær med andre mennesker
Separations angst - Bange for at miste mennesker eller materielle genstande
Generaliseret angst - Grundfølelse af ængstelse, anspændthed, bekymring og nervøsitet for fremtiden
Agorafobi - Bange for at færdes i det offentlige rum som koncert, transport eller arbejdspladsen
Psykoterapeut
Lene Søe
“Den bedste måde at ødelægge en fjende, er at gøre ham til en ven”
Abraham Lincoln
“Hvor der er vilje, er der vej”
Niels Ole Frederiksen

Book en tid i mit ONLINE BOOKING system
Hvis det er første gang skal du blot følge anvisningerne.

Book en tid her
ADRESSE
Nordre Strandvej 51 
- Indgang fra Østre Strandalle´
8240 Risskov

Mobil: 20407300
Kontakt@lenesoe.dk
CVR Nummer: 27027881
Åbningstider
Mandag - Torsdag      Kl. 9:00 - 18.00
Fredag                        Kl. 9:00 - 16.00
Share by: