Parterapeut Lene Søe

Angst

Angst

Det er ikke meningen at du skal fastholdes i din angst. Har du brug for hjælp til at blive guidet på den anden side af angsten, så er du sandsynligvis havnet på rette sted. Jeg guider dig igennem indtil du oplever at slippe angsten. Kan du forestille dig hvordan dit liv så ser ud?

Hvad er angst?

For mig er det simpelt at forklare hvad angst er. Angst er kroppens reaktion på, at du afholder dig fra dine følelser. Jo mere følelserne presser på, jo mere undgår

du at lytte til følelsernes budskab. Det kalder jeg for din forsvarshandling og det udløser angst. Den viser sig i utallige udgaver.

 

Kognitiv terapi

Kognitiv terapi er en del af din behandlingsmetode. Med kognitiv terapi kan du få behandling for din angst. Overordnet handler det om, at du er bange for at

miste kontrollen. Det gør livet kompliceret, når tankerne er urealistiske, men opleves som realistiske. Der opstår et mismatch, og derfor er dine overbevisninger

usammenhængende med den du er og det du tror på.

Fastholdelsen af angsten afholder dig fra, at få kontakt til “dit sande jeg.”

Kognitiv terapi er en metode hvor jeg guider dig ind til at undersøge angstens budskab. Derfra kan dine tanker, følelser og handlinger komme i harmoni med

dine overbevisninger. Det sammenflettes til din kerne i e´n enhed. Du bliver trænet i at mærke din kerne, hvor det er rart at være.

Kognitiv terapi kan sjældent stå alene i forbindelse med behandling af angst. Jeg bruger derfor metoder som hypnose, kropsterapi og metakognitiv terapi til

erkendelsesprocessen af, hvor du fastholder din angst og mistrivsel. Derfra guider jeg dig med de metoder, som jeg fornemmer bedst egnet, til at du formår at

tage de valg, der skal træffes for at du kan ændre din angst til at leve et godt og frit liv.

 

terapi hos Lene Søe
Kognitiv terapi

 

Din bedste ven

Angsten er din bedste ven. Det føles bestemt ikke sådan, når den er aktiv. Du opdager først dens positive hensigt, når du har forstået at kommunikere med den.

Angsten presser dig med ubehag, indtil du begynder at reagere på det budskab den har til dig. Den ønsker at du skal opdage hvor du har lavet en skæv ændring af

dine overbevisninger. Tidligere var de kærlige og nuer de blevet destruktive for dig. Den dag du overgiver dig, stopper op, forstår og udlever budskabet, så vil

angstens besøgstid være forbi. Derfra kan du  leve mere frit og selvstændigt.

 

Angsten melder sig med lidelser:

Jeg tror på, at vi alle har oplevet angstsymptomer. Problemet opstår når symptomerne bliver vedvarende og tiltagende i sin kraft, på en måde så angsten tager

styringen over dit liv.

Her kan du læse nogle typiske former angstlidelser:

 

Præstationsangst

Bange for ikke at kunne præstere

Panikangst

Pludselige og voldsomme angstreaktioner

Prosttraumatisk reaktion

Angst forårsaget af en traumatisk oplevelse

Sygdomsangst

Overopmærksomhed på sygdomssymptomer

Enkeltfobi

Bange for en enkelt type ting, en aktivitet eller et dyr

Separationsangst

Bange for at miste mennesker eller materielle genstande

Socialangst

Kan ikke være mig selv i samvær med andre mennesker

Generaliseret angst

Grundfølelse af ængstelse, anspændthed, bekymring og nervøsitet for fremtiden

Agorafobi

Bange for at færdes i det offentlige rum som koncert, transport eller arbejdspladsen

 

Hvordan viser angsten sig?

Der er masser af måder hvorpå angsten kan vise sig. Her kan du se nogle reaktioner på angsten:

 

”Ryster”

”Rødmen”

”Irritation”

”Bekymring”

”Rastløshed”

”Opkastning”

”Hovedpine”

“Søvnbesvær”

“Svimmelhed”

”Tør I munden”

”Hjertebanken”

”Trykken i maven”

“Svedige håndflader”

“Muskelspændinger”

Vejrtrækningsbesvær”

”Anspændthed og ubehag”

 

 

Tvangstanker

Dine tvangstanker er en form for dødsangst. Den er ofte styret af kontrol, skyld og selvbebrejdelser i forholdet til ting eller andre mennesker. Det opleves som at

tankerne ikke vil ”slippe dig.”

 

Tvangstanker bygger på:

”Mister fokus”

”Jeg er forkert”

”Jeg vil være alene”

”Mister kontrollen”

”Mister koncentration”

”Jeg er ikke er god nok”

”Forvrænget selvopfattelse”

”Forventninger til mig selv”

”Tankemylder eller tankestop”

”De dømmer eller ”jagter” mig”

”Stærkt ønske om at gøre det godt”

”Det skal gøres på en bestemt måde”

”Mister struktur og mangler overblik”

”De andre må ikke vide, hvordan jeg har det”

”Klappen går ned og hukommelsessvigt opstår”

”Forestillinger om andres forventninger til mig”

 

 

Tvangshandlinger

Du begynder at udføre tvangshandlinger i forsøget på at komme af med tvangstankerne. En stressende cirkel er i gang.

 

Tvangshandlinger viser sig:

”Sige et rim”

”Vaske hænder”

”Må ikke røre gulvet”

”Faste ritualer og gøremål”

 

 

OCD symptomer

Hvis du undgår behandling for dine tvangstanker og tvangshandlinger, kan det udmunde i OCD. Du bliver mere og mere begrænset i din færden. Det du ønsker dig i livet, bliver uoverskueligt og du bruger din energi på hvordan du kan overleve din dag, fremfor at have overskud og fokus på det du i virkeligheden fortjener at opleve i dit liv.

 

OCD behandling

OCD er en angstlidelse og det er derfor relevant og aktuelt at læse min side om angstlidelser.

 

For hvert skridt du tager i at slippe angsten, vil du opleve bedre tankemønstre samt beslutninger. De gode oplevelser vil tage til med flere smil, hvor du ved

hvordan du håndterer det du møder på din vej. Det får dig til at slappe af, når det er let at være dig.

 

Af Lene Søe

Terapeut Lene Søe
Terapi mod stress, angst depression